
Pszczoły ewoluują i są silniejsze
24 sierpnia 2015, 07:41W najnowszym numerze Nature Communications międzynarodowy zespół naukowców informuje, że populacja dzikich pszczół w okolicach Ithaca w stanie Nowy Jork jest silna jak nigdy wcześniej. Dzieje się tak pomimo tego, że Varroa destructor atakuje tamtejsze kolonie od połowy lat 90

Ewolucyjny związek między dietą a kwasowością żołądka
30 lipca 2015, 11:17Analiza kwasowości żołądka i diety u ptaków oraz ssaków pokazuje, że wysoka kwasowość wyewoluowała nie po to, by pomóc w trawieniu, ale by chronić przed zatruciem.

Insulinooporność zwiększa ryzyko alzheimera
28 lipca 2015, 11:09Amerykańscy naukowcy natrafili na silny związek między insulinoopornością a pogorszeniem funkcjonowania pamięciowego. Zwiększa to ryzyko choroby Alzheimera.

Wykorzystanie narzędzi wrodzone u szympansów, lecz nie u bonobo
17 czerwca 2015, 12:41Wykorzystanie narzędzi jest wrodzone u szympansów, ale już nie u bonobo (szympansów karłowatych).

Padaczka zmniejsza neurogenezę
18 maja 2015, 10:32Po napadzie padaczkowym nerwowe komórki macierzyste (nKM) hipokampa, których rola polega na uzupełnianiu puli neuronów biorących udział w różnych rodzajach uczenia czy reakcjach lękowych i stresowych, przekształcają się nie w neurony, lecz reaktywne astrocyty. Te ostatnie sprzyjają zaś stanowi zapalnemu i zmieniają komunikację między komórkami nerwowymi.

Podróż na Marsa ryzykowna dla mózgu
4 maja 2015, 10:42Eksperci obawiają się, że podróż na Marsa może wiązać się z uszkodzeniem mózgów astronautów. W ostatni piątek przedstawiono wyniki badań, z których wynika, że długotrwała ekspozycja na promieniowanie kosmiczne wiąże się z podobnym do demencji upośledzeniem zdolności poznawczych.

Nerwowe komórki macierzyste rozwiążą problem 'chemicznego mózgu'?
16 lutego 2015, 12:12Ludzkie nerwowe komórki macierzyste wydają się obiecującym sposobem na odwrócenie deficytów w zakresie uczenia i pamięci, które występują po chemioterapii.

Szympansy zmieniają wokalizacje, by lepiej porozumieć się z 'nowymi'
6 lutego 2015, 11:55Szympansy mogą zmienić swoje zawołania na oznaczenie pokarmów, by lepiej komunikować się z nowymi znajomymi. Wcześniej naukowcy myśleli, że dźwięki te są wyrazem podniecenia (np. preferencji), a małpy mają nad nimi niewielką kontrolę.

Nieszczelna bariera krew-mózg a choroba Alzheimera
23 stycznia 2015, 12:12Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Kalifornii odkryli zjawisko, które może pomóc w wyjaśnieniu etiologii choroby Alzheimera. Zauważyli, że z wiekiem bariera krew-mózg (BKM) zaczyna przeciekać, a wszystko zaczyna się od hipokampa, czyli obszaru kluczowego dla pamięci i uczenia.

Komputer zrozumie matematykę ukrytą w języku
21 stycznia 2015, 14:33Dzięki pracom naukowców z University of Illinois maszyny mogą nauczyć się rozumienia pojęć matematycznych ukrytych w języku naturalnym. Profesor Dan Roth i jego student Subhro Roy pracują nad oprogramowaniem, które pozwoli komputerowi zrozumieć zdanie Jaś ma pięć jabłek i siedem pomarańczy. Chciałby podzielić je po równo pomiędzy trzech przyjaciół. Ile części każdego owocu otrzyma każdy z nich?.